8.4.2018

Huonosti nukkuva äiti

Niin, meillä ei vauva ole varsinaisesti se huonosti nukkuva tapaus − pidän ihan normaalina sitä, että imetettävä tämänikäinen heräilee öisin, milloin mistäkin syystä, joskus enemmän ja joskus vähemmän, ja osaahan meidän vauva nukkua!  Sen sijaan minä olen jo jonkin aikaa kärsinyt nukahtamis- ja nukkumisvaikeuksista.

Iltaisin on vaikea rauhoittua nukkumaan, vaikka väsyttää ja vaikka menen sänkyyn aina suunnilleen samaan aikaan. Välillä käy niin, että tunnen itseni päivällä loputtoman väsyneeksi, mutta illalla olenkin yhtäkkiä täysin pirteä. Hengitys tuntuu pinnalliselta, ja nukkumaan käydessä on vaikea löytää tasainen rytmi. Päivisin tuntuu usein siltä, ettei oikein ole aikaa edes omille ajatuksille, joten ilta- ja yöaikaan omat mietteet valtaavat helposti mielen. Joko päässä pyörivät ajatukset valvottavat, tai sitten ne alkavat pyöriä siellä siksi, koska valvon. Olen aina ollut kateellinen ihmisille, jotka nukahtavat saman tien, kun pää painuu tyynyyn, minä en ole koskaan ollut sellainen.

Pitkään jatkuneet yöheräämiset ovat varmaan myös tehneet tehtävänsä. Pitkäkestoinen uni on muisto vain, ja nukahtaminen on vaikeaa, kun tietää, ettei saa välttämättä nukkua pitkään. Vaikka välillä kyllä saakin. Tai nukkuisin kyllä, ellen havahtuisi hereille jo ennen vauvaa. Sitä tapahtuu sekä keskellä yötä että aamuisin, voiko turhempaa olla? Joskus 4−5 kuukauden ikäisenä vauvalla oli vaihe, jolloin hän heräsi usein aika pian yöunille käymisen jälkeen. Nukkumaan käydessä mietin jo mielessäni, että kohta vauva jo herää, enkä saanut unta. Myös vessassa ja juomassa käyminen keskellä yötä saa kropan herkästi heräämään liikaa, jolloin uudestaan nukahtaminen on vaikeaa.

Välillä nukkumista hankaloittaa yöllinen jalkojen puutuminen, mille en ole keksinyt parannukeinoa. Magnesiumin syönti tai peitto jalkojen välissä ei ole auttanut. Tämä vaivasi jossain määrin jo raskausaikana, joten ehkä kylkiasennolla on vaikutusta asiaan. Erilaiset lihas- ja hartiajumit ovat myös oma lukunsa: välillä niskoja oikein vihloo, välillä tyyny tuntuu hankalalta ja korva kipeytyy kyljellään maatessa, tai sitten jännitän huomaamattani leukoja. Hierojalla kävin vähän aikaa sitten, mutta voisin oikeastaan käydä siellä joka päivä. Viskasin aiemmin rakastamani Tempurin Cloud-tyynynkin jo varastoon ärsytyksissäni. Vanha höttöisempi tyyny on auttanut vähän, ja odotan parhaillaan tyynyostoksille pääsyä.

Myös päiväunille nukahtaminen on käynyt haastavaksi edellä mainituista syistä. Väsyttää, mutta en saa aina unta. Päiväunet aikaisen nukkumaanmenon kanssa ovat ollet selviytymiskeinoni numero 1, joiden avulla ole jaksanut arkea vauvan syntymän jälkeen. Olen muutenkin ihminen, joka tarvitsee aika paljon unta, ja kun vuorokauden uniannos tulee pätkissä ja jää silti vajaaksi, tuntuu se kyllä niin mielessä kuin kehossa. Veikkaan, että pitkään jatkunut univaje, yöheräämiset ja hiljalleen kehittyneet lihasjäykkyydet yhdistettynä liikunnan vähyyteen ovat saaneet kropan jonkinlaiseen ylivireys- ja hälytystilaan. Jotain tarttis nyt tehdä.

Yliväsynyt äiti vai ylikierroksilla käyvä äiti? Kohtalotovereita?

6 kommenttia:

  1. Huoh! Todellakin tuttua 😩 Viimeiset neljä vuotta mennyt univajeessa. Raskausaikana tämä taas eskaloitui ja monet yöt meni ihan parin tunnin yöunilla. Mikä siinä onkin, että kun nukkuminen alkaa stressaamaan, niin sitten ei varsinkaan nukuta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi kurjuus, tuollaisten muutaman tunnin yöunien jälkeen olo on kyllä jäätävä. Musta tuntuu, että oon muuttunut viime vuosina jotenkin entistä herkemmäksi stressille, huolille ja kaikelle "ylimääräiselle". Voisiko raskaudet aiheuttaa sellaista? Kroppa ja mieli lähtee helposti ihan ylikierroksille, ja silloin tietysti myös yöunet kärsii. Ja se se vasta ärsyttävää on, kun alkaa stressaamaan nukkumistakin :/

      Poista
  2. Voi kyllä! Melkeen sanasta sanaan suoraan mun suusta tää teksti. Erona vain se, etten vielä oo heivannu Tempurin tyynyä koska en oo jaksanut etsiä toista, enkä vielä oo saanut aikaiseksi hierojaa vaikka mielessä on ollut. Mulla ipanat 2 v 1 kk ja 4 kk. -Tiuhti

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi meitä väsyneitä :/ Voin kertoa, että mullakin meni oikeasti monta päivää, että sain tyynyn vaihdon ajatuksen tasolta aina teoksi asti, miten pienetkin asiat voivat olla väsyneenä niin kamalan vaikeita :D Tsemppiä sinne, ehkä me vielä joskus saadaan nukuttua!

      Poista
  3. Täysin tuttua! Itselläni viime vuosi meni taistellen nukahtamis, nukkumis ja niskahartia ym. Ongelmien kanssa, jotka lopulta haittasivat päivälläkin jaksamista..alkoi tinnitys ja jatkuva pään särky, sormien puutuminen ym. Suosittelen ainakin muutaman kerran fysioterapeutin/hyvän hierojan käsittelyä. Itse sain fyssarilta faskiahierontaa sekä jumppa ja venyttelyohjeita mitkä tosiaan auttoivat. Myös jooga ja tietysti kaikki muukin liikunta oli hyväksi. Edelleen yritän ajoittain suorittaa tuota niskahartian täsmäjumppaa ja venyttelyä, toistaiseksi olo on pysynyt hyvänä. Lisäksi kannattaa kiinnittää huomiota omaan ryhtiin/ ergonomiaan arjen töissä. Vaikka ajan ja energian löytäminen omaan jumppaan on lasten kanssa haastavaa, kannattaa ainakin yrittää muutama minuutti kerrallaan jos ei muuta. Tsemppiä!:)
    t. Kahden pikku viliskantin äiti

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos tsempeistä ja kokemustesi jakamisesta! :) Kävinkin juuri hiljattain äitiysfysioterapeutin vastaanotolla, missä sain hyviä venyttely-, rentoutus- ja jumppaohjeita. Fyssari teki myös tuota faskiahierontaa, mikä oli itselleni ihan uusi juttu. Illalla tehtävät hengitys- ja rentoutusharjoitukset toivat heti jonkin verran apua iltanukahtamiseen. Olen kyllä sitä mieltä, että omaan hyvinvointiim kannattaa ehdottomasti panostaa, vaikka se vähän maksaisikin. Jumissa oleva kroppa voi aiheuttaa vaikka minkälaisia vaivoja, ja varsinkin kova väsymys vaikuttaa ikävästi ihan kaikkeen elämään. Tällä hetkellä haasteena on löytää aikaa ja energiaa kaikille harjoituksille ja jumppailuille, mutta yritän pikkuhiljaa tehdä niistä rutiinia muun arjen keskellä. Nyt on ainakin paljon apukeinoja oman voinnin parantamiseen, joten ehkä tämä tästä vielä helpottaa :)

      Poista